Sparvhök inte ugglor!

Foto: Petra Eriksson
De senaste tre fyra dygnen har jag försökt tagit reda på viken art av fågel som ropat och haft tiggläten för sig uppe på ett berget. I går fick jag nog och klättrade upp i regent och fixade fram bevisen jag behöver för att artbestämma fågeln. Jag trodde först det var slaguggla mörka ögon) sen hökuggla för jag upplevde ungarna små i skuggan och i mörkret bland grenarna. Tiggläten från ugglor och andra rovfåglar är kniviga att artbestämma. ( endast sett små delar av fåglarna som gjort det omöjligt att se om det ens var en uggla eller inte.)
Men nu har jag löst problemet och vet att det är sparvhök som har tre ungar att mata.

 Att fota något som ser ut som en uggla me ändå inte...i detta snåriga är inte lätt.
Till slut kom mamma sparvhök fram och visade sig så att jag kunde avslöja identiteten.

Ibland är det rätt jobbigt med en fågelskådar hobby för en är ju så tjurig och vill veta och lära sig hela tiden.

Kommentarer

Populära inlägg